10 KHASIAT DAN KELEBIHAN BUAH NAGA | Tips & Panduan Blog's

Search This Blog

10 KHASIAT DAN KELEBIHAN BUAH NAGA


Buah naga / Dragon Fruit merupakan buah dari jenis kaktus dari margaHylocereus dan Selenicereus. Buah naga berasal dari Amerika Latin yang kemudian menyebar ke Israel, Australia, Cina, dan negara Asia Timur seperti Srilanka, dan akhirnya Asia Tenggara. Buah naga merupakan buah yang mengandung anti oksidan yang tinggi. Di dalamnya terkandung berbagai zat yang baik bagi tubuh seperti kalsium, betakaroten, gula sederhana, vitamin, B1, B2, B3 , vitamin C , fosfor dan lycopine. Zat-zat tersebut sangat diperlukan oleh tubuh badan, di bawah saya kongsikan sedikit info 10 khasiat dan kelebihan buah Naga




                         10 Khasiat Dan Kelebihan Buah Naga


1) Menurunkan kadar gula di dalam darah dan Mencegah Diabetes

Buah naga merah mengandung gula sederhana sangat bagus untuk dimakan oleh pesakit diabetes, Kajian menunjukkan amalan memakan buah naga dapat mengawal kadar glukusa di dalam darah.


2) Melancarkan sistem Pencernaan dan menyihatkan jantung

Buah naga merah mengandung serat alami yang tinggi. Serat sangat bagus untuk melancarkan sistem pencernaan yang bermasalah. Digalakkan juga yang sedang diet rajin memakan  buah naga merah. Fiber atau serat juga berfungsi sebagai zat yang melawan dan mencegah penyakit seperti serangan jantung, stroke dan gangguan kardiovaskular. Kandungan betakaroten dalam buah naga merah membuat vitamin A bekerja dan memperbaiki penglihatan.


3) Meningkatkan nafsu makan

Kandungan vitamin B1 dan B2 dalam buah naga merah boleh membantu meningkatkan nafsu makan bertambah. Kerana di dunia perubatan vitamin B1 dan B2 sering digunakan untuk penambah nafsu makan khususnya ketika dalam proses penyembuhan dari sakit.


4) Meningkatkan Kekebalan Tubuh

Kekebalan tubuh kita akan kuat jika vitamin C dalam tubuh terpenuhi.  karena buah naga merah ini mengandung banyak vitamin C maka buah naga bisa dijadikan alternatif sebagai asupan vit. C bagi tubuh kita.  sistem Kekebalan tubuh biasanya akan terganggu ketika cuaca tidak menentu seperti musim hujan atau panas.


5) Memperkuatkan tulang dan Gigi

Kandungan fosfor dan kalsium pada buah naga sangat baik untuk memperkuat tulang dan gigi. Sebagaimana kita tahu bahwa tulang dan gigi sangat memerlukan asupan fospor dan kalsium yang cukup agar tulang dan gigi kita sehat.

6) Merawat Kesihatan Kulit

Manfaat buah naga merah berikutnya adalah berguna untuk merawat kesihatan kulit. Vitamin C yang terkandung dalam buah naga merah  juga digunakan untuk perawatan kulit. Yaitu dengan cara dibuat menjadi masker. Caranya adalah kupas kulit buah naga dan ambil dagingnya lalu blender sampai halus. Masukan ke gelas dan ambil airnya lalu dioleskan kewajah. Masker ini boleh menjadi ubat herba untuk menghilangkan jerawat dan bekas jerawat.

7) Membantu melambatkan proses penuan diri

Buah naga mengandung antioksidan yang tinggi sehingga mampu melambatkan proses penuaan diri. Kandungan zat di dalam buah naga akan akan mengeluarkan racun dengan efektif.


8) Rendah lemak

Terdapat banyak biji-biji kecil dalam buah naga. Rupanya, biji ini merupakan lemak tak jenuhyang baik untuk kesehatan karena menurunkan kolesterol baik dan menghilangkan kolesterol jahat.


9) Menurunkan Kadar Kolesterol Darah

Kandungan zat dalam buah naga yang berfungsi untuk menurunkan kadar kolesterol tubuh badan. Dengan mengamalkan makan buah naga secara teratur maka akan membantu menurunkan kadar kolesterol dalam darah dan memperlancarkan peredaran darah dan jantung.


10) Mengandungi zat yang baik untuk tubuh badan

Dalamnya terkandung berbagai zat yang baik bagi tubuh seperti kalsium, betakaroten, gula sederhana, vitamin, B1, B2, B3 , vitamin C , fosfor dan lycopine. Zat-zat tersebut sangat diperlukan oleh tubuh badan


12 comments:

  1. Thanks for sharing on the benefits of eating dragonfruit!

    ReplyDelete
  2. info yang sangat berguna...buah nih pun ada musim dia...kalau diluar musim susah sikit nak cari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu bro.. kalau saya yg putih much better rasa dari yg merah..

      Delete
  3. Assalammualaikum...

    sedapnyer buah naga nie... buah naga nie ada 2 kaler kan.. kaler merah dan kuning kan.

    mselim3

    ReplyDelete
  4. wah banyak khasiat dragon fruit ni ya...suka juga makan buah ni...klik2 ford n colgate..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAH BGUS TU SIS :p
      mkan buahan2 bgus utk keisihatan

      Delete
  5. buah naga yang colour putih sama je ke khasiatnya dgn buah naga colour merah ??

    ReplyDelete
  6. Susah nk dpt...teringin nk mkn tp usaha jgk dptkn..

    ReplyDelete
  7. Susah nk dpt...teringin nk mkn tp usaha jgk dptkn..

    ReplyDelete
  8. Sy suka mkn yg merah purple2 tu..putih xminat sgt..baby pun suka mkn yg merah..sistem pencernaan mmg elok sgt2 mkn buah ni

    ReplyDelete

Anda Suka Dengan Article Ini!
Apa Lagi Kongsikanlah Bersama Rakan-Rakan Anda
Di Email, Twitter, Facebook, Google +G !
Jangan Lupa Ya :P